کد مطلب:1532
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:257
جاهایی که فقط قضای روزه واجب است
1697- در چـند مورد - غیر از مواردی كه قبلا به آنها اشاره شد - فقط قضای روزه بر انسان واجب است و كـفاره واجب نیست : اول آن كه در شب ماه رمضان جنب باشد و به تفصیلی كه در مساله ( 1639 ) گفته شد تا اذان صبح از خواب دوم بیدار نشود.
دوم عملی كه روزه را باطل می كند بجا نیاورد , ولی نیت روزه نكند یا ریا كند , یا قصد كند كه روزه نباشد , و هم چنین اگر قصد كند كاری كه روزه را باطل می كند انجام دهد , باید بنابر احتیاط لازم روزه آن روز را قضا كند.
سوم آن كه در ماه رمضان غسل جنابت را فراموش كند و با حال جنابت یك روز یا چند روز روزه بگیرد.
چـهـارم آن كـه در مـاه رمضان بدون این كه تحقیق كند صبح شده یا نه , كاری كه روزه را باطل می كند انـجام دهد , بعد معلوم شود صبح بوده , و در این صورت باید بنابر احتیاط در آن روز به قصد قربت مطلقه از چیزهایی كه روزه را باطل می كند اجتناب نماید و روزه آن روز را نیز قضا كند.
پـنجم آن كه كسی بگوید صبح نشده و انسان به گفته او كاری كه روزه را باطل می كند , انجام دهد , بعد معلوم شود صبح بوده است .
شـشـم آن كه كسی بگوید صبح شده و انسان به گفته او یقین نكند , یا خیال كند شوخی می كند , و خود هم تحقیق نكند , و كاری كه روزه را باطل می كند انجام دهد , بعد معلوم شود صبح بوده است .
هـفتم آن كه كور و مانند آن به گفته كس دیگری كه گفته او شرعا برایش حجت است , افطار كند , بعد معلوم شود مغرب نبوده است .
هشتم آن كه یقین یا اطمینان كند كه مغرب شده و افطار كند , بعد معلوم شود مغرب نبوده است .
ولی اگر در هوای ابر به گمان این كه مغرب شده افطار كند بعد معلوم شود مغرب نبوده , وجوب قضا در این صورت بنابر احتیاط است .
نهم آن كه از جهت تشنگی مضمضه كند , یعنی آب در دهن بگرداند و بی اختیار فرو رود و هم چنین است بـنـابـر احتیاط مستحب اگر مضمضه برای وضوی غیر نماز واجب باشد , ولی اگر فراموش كند كه روزه اسـت و آب را فرو دهد , یا برای غیر جهت تشنگی مثل مواردی كه مضمضه در آنجاها مستحب است مانند وضو , مضمضه كند و بی اختیار فرو رود , قضا ندارد.
دهم آن كه كسی از جهت اكراه یا اضطرار یا تقیه افطار كند لازم است قضا نماید و كفاره واجب نیست .
1698- اگر غیر آب چیز دیگری را در دهان ببرد و بی اختیار فرو رود یا آب داخل بینی كند و بی اختیار فرو رود , قضا بر او واجب نیست .
1699- مضمضه زیاد برای روزه دار مكروه است و اگر بعد از مضمضه بخواهد آب دهان را فرو برد , بهتر آن است كه سه مرتبه آب دهان را بیرون بریزد.
1700- اگر انسان بداند , یا احتمال بدهد كه به واسطه مضمضه بی اختیار آب وارد گلویش می شود , نباید مـضـمـضـه كـنـد , و هم چنین است بنابر احتیاط لازم اگر بداند كه از روی فراموشی آب وارد گلویش می شود.
1701- اگـر در مـاه رمضان , بعد از تحقیق , برای او معلوم نشود كه صبح شده , و كاری كه روزه را باطل می كند انجام دهد , بعد معلوم شود صبح بوده , قضا لازم نیست .
1702- اگر انسان شك كند كه مغرب شده یا نه , نمی تواند افطار كند , ولی اگر شك كند كه صبح شده یا نه , پیش از تحقیق هم می تواند كاری كه روزه را باطل می كند انجام دهد.